سوالات متداول
سوالات متداول بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر

جهت نمایش پاسخ ها روی سوال مورد نظر خود کلیک فرمائید
+ با چه شرایطی می توان عضو صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر شد؟
۱. تابعیت جمهوری اسلامی ایران و داشتن سن کمتر از ۵۰ سال
۲. عدم عضویت همزمان در سایر صندوق های بیمه ای (بجز درمان )
۳. ساکنین دائمی روستاها، ساکنین مناطق عشایری ،کشاورزان غیر ساکن درروستا ( کشاورزان ساکن در شهر ها)
۴. ساکنین شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت، رانندگان حمل و نقل بار و مسافر
۵. اعضای شرکت های فنی مهندسی و مشاوره ای، نظام دامپزشکی و نظام مهندسی
۶. شاغلین بخش کشاورزی، شاغلین مشاغل فصلی، کارگران ساختمانی ،دارندگان مشاغل خانگی
۷. زنان سرپرست خانواده ، زنان خانه دار و قالی بافان، ورزشکاران، مربیان قرآنی
۸. شاغلین در بخش صنایع دستی و دارندگان کارت عضویت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری
با مراجعه به کارگزاری ها محل سکونت خود با تشکیل پرونده و ثبت نام الکترونیکی در سامانه بیمه روستائیان و عشایر با پرداخت ۵ درصد حق بیمه سهم بیمه شده عضو این بیمه شوید.
+ چه مدارکی جهت عضویت متقاضیان لازم می باشد؟
الف. اصل شناسنامه متقاضی
ب. اصل کارت ملی متقاضی
پ. ۱ قطعه عکس ۴*۳ جدید
ت. تکمیل فرم احراز شرایط عضویت (فرم شماره ۱) توسط متقاضی و تأیید آن از سوی مقام تأیید کننده مربوطه و کارگزاری
ث. تکمیل فرم قرارداد (فرم شماره ۲) توسط متقاضی و تأیید آن از سوی کارگزاری
ج. ارائه مدارک و مستندات مربوط به احراز سکونت درخصوص ساکنین مناطق روستایی، عشایری و شهرهای زیر بیست هزار نفر جمعیت (پیوست شماره ۲)
چ. ارائه مدارک و مستندات مربوط به متقاضیان با نوع ” کشاورزان غیرساکن روستاها، کارکنان مراکز و شرکت های نظام مهندسی کشاورزی و نظام دامپزشکی و شاغلین فصلی” (پیوست شماره ۲)
ح. معرفینامه معتبر متقاضیان مددجوی تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی کشور
* تبصره (۱): تمامی معرفینامه ها و گواهی های ارائه شده، می بایست دارای شماره، تاریخ و مهر معتبر مقامهای تأیید کننده مربوطه(پیوست ۱) باشد.
+ صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر چه خدمات و مزایایی دارد؟
+ صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر چه خدمات و مزایایی دارد؟
الف) مستمری بازنشستگی
ب) مستمری ازکار افتادگی کلی
ج) مستمری بازماندگان (فوت)
د) نقل و انتقال سوابق
+ شرایط برقراری مستمری بازماندگان (فوت) چیست؟
بازماندگان واجد شرایط بیمهشده متوفی دریکی از حالات زیر استحقاق بهرهمندی از مزایای مستمری بازماندگان را خواهند داشت:
- در صورت فوت بیمهشده بازنشسته
- در صورت فوت بیمهشده ازکارافتاده کلی مستمریبگیر
- در صورت فوت بیمهشدهای که در ده سال آخر حیات خود حداقل حق بیمه یک سال را پرداخته باشد، مشروط بر اینکه ظرف آخرین سال حیات خود، حق بیمه ۹۰ روز را پرداخت کرده باشد.
- در صورت فوت بیمهشده براثر حادثه ناشی از کار
تبصره: در حوادث ناشی از کار ارتباط بیمهای بیمهشده در زمان وقوع حادثه بدون درنظرگرفتن مدت بیمه پردازی الزامی میباشد.
+ چه افرادی مشمول دریافت مستمری بازماندگان (فوت) می باشند؟
بازماندگان واجد شرایط بیمه شده متوفی که در زمان فوت بیمه شده استحقاق دریافت مستمری رادارند عبارتند از:
۱.همسر/ همسران دائم بیمه شده متوفی
– ازدواج زوجه دائم متوفی مانع دریافت مستمری نمی باشد و در صورت فوت شوهر بعدی و تعلق حقوق به زوجه در اثر آن، بیشترین مستمری ملاک عمل خواهد بود.
– اگر بیمه شده متوفی چند زوجه دائم داشته باشد، مستمری بهتساوی بین آنها تقسیم می شود.
– دریافت حقوق بازنشستگی یا ازکارافتادگی کلی توسط زوجه بیمه شده متوفی، مانع از دریافت مستمری بیمه شده متوفی نیست.
۲. فرزند/ فرزندان
الف. فرزندان ذکور تا پایان ۲۰ سالگی و بعدازآن چنانچه به موجب مدارک مثبته دریکی از دانشگاهها یا مؤسسات آموزشی رسمی عالی مشغول به تحصیل باشند )حداکثر تا پایان ۲۵ سالگی( و یا به علت بیماری یا نقص عضو طبق گواهی کمیسیون پزشکی ازکارافتاده کلی نیازمند باشند.
ب. فرزندان اناث کمتر از ۱۸ سال سن، بعدازآن در صورت نداشتن شغل و یا شوهر و احراز شرایط مذکور در زمان فوت بیمه شده.
۳. پدر و مادر بیمه شده متوفی مرد
مشروط بر اینکه اولاً: تحت تکفل باشند، ثانیاً: سن پدر از ۶۰ سال و سن مادر از ۵۵ سال تجاوز کرده باشد و یا آنکه به تشخیص کمیسیون پزشکی ازکارافتاده کلی باشند و درهرحال از این صندوق و یا سایر صندوق های بیمه ای مستمری دریافت ننمایند.
۴.شوهر بیمه شده زن
مشروط بر اینکه اولاً تحت تکفل زن بوده، ثانیاً سن او از ۶۰ سال بیشتر باشد یا طبق نظر کمیسیون پزشکی ازکارافتاده کلی بوده و درهرحال از این صندوق و یا سایر صندوق های بیمه ای مستمری دریافت ننماید.
+ شرایط پرداخت هزینه کفن و دفن چیست؟
الف. بیمهشده هایی که فوت کرده اند و دارای شرط یک سال سابقه پرداخت حق بیمه در ده سال ماقبل فوت بهنحویکه متضمن ۹۰ روز سابقه بیمه پردازی در یکسال ماقبل تاریخ فوت میباشند.
ب. بیمهشدگان متوفایی که فاقد بازمانده واجد شرایط مشمول دریافت مستمری میباشند.
ج. وجود پدر یا مادر یا اولاد بلافصل از طبقه اول وراث قانونی.
+ چه مبلغی بابت کمکهزینه کفنودفن پرداخت می گردد؟
مبلغ قابل پرداخت کمکهزینه کفنودفن، حداکثر معادل مجموع حق بیمههای پرداختی سهم بیمهشده در سطحی که مجاز به بیمه پردازی بوده است در پنج سال آخر منتهی به تاریخ فوت.
مبلغ کمکهزینه کفنودفن، یکبار و بهطور مقطوع و بدون توجه به میزان هزینههای انجامشده توسط خانواده متوفی، محاسبه و پرداخت میگردد.
+ چه مدارکی جهت پرداخت هزینه کفن و دفن موردنیاز می باشد؟
تکمیل و امضاء فرم درخواست
تصویر گواهی فوت بیمهشده اصلی متوفی صادره از سازمان ثبتاحوال کشور
ارائه و اعلام شمارهحساب و شماره شبا نزد بانک کشاورزی
تصویر کارت ملی و شناسنامه
تصویر گواهی انحصار وراثت یا حصر وراثت بیمهشده متوفی
+ شرایط برخورداری از مستمری بازنشستگی چیست؟
داشتن حداقل ۶۵ سال سن و حداقل ۱۵ سال سابقه بیمه پردازی
+ شرایط استفاده از مستمری ازکارافتادگی کلی چیست؟
بیمه شدگانی که طبق نظر پزشک معالج غیر قابل علاج تشخیص داده می شوند پس از انجام خدمات درمانی و خدمات توانبخشی، چنانچه طبق نظر کمیسیون های پزشکی توانایی کار خود را شصت و شش درصد (۶۶%) و بیشتر از دست بدهند، از کار افتاده کلی شناخته می شوند.
تشخیص میزان ازکارافتادگی به عهده کمیسیون های پزشکی است.
ازکارافتادگی کلی به دو دسته تقسیم می شود :
ازکارافتادگی کلی ناشی ازکار
ازکارافتادگی کلی ناشی از بیماری یا حادثه غیر ناشی ازکار
برخورداری از مستمری از کار افتادگی کلی ناشی از کار بدون در نظر گرفتن مدت پرداخت حق بیمه
از کار افتادگی کلی ناشی از بیماری یا حادثه غیر ناشی از کار مستلزم داشتن حداقل یک سال سابقه پرداخت حق بیمه متضمن ۹۰ روز ظرف یکسال قبل از وقوع حادثه غیر ناشی از کار یا شروع بیماری خواهد بود.
+ شرایط اولیه برقراری مستمری ازکارافتادگی چیست؟
داشتن ارتباط بیمه ای متقاضی در زمان ارائه درخواست ازکارافتادگی.
در صورت وقوع حادثه ناشی ازکار مشروط به آنکه در زمان وقوع حادثه، متقاضی ، بیمه شده صندوق باشد.
در صورت وقوع حادثه غیرناشی از کار یا بیماری مشروط به داشتن یکسال سابقه ، قبل از زمان وقوع حادثه غیرناشی از کار یا شروع بیماری منجر به ازکارافتادگی کلی متضمن داشتن ۹۰ روز در سال آخر قبل از حادثه ناشی از کار یا شروع بیماری منجر به ازکارافتادگی کلی.
+ آیا سوابق بیمه ای قابل انتقال می باشد؟
بله، سوابق بیمه ای قابل انتقال به صندوق های دیگر و بالعکس می باشد.
+ آیا صندوق خدمات درمانی دارد؟
خیر، بیمه شده ها می توانند از خدمات درمان بیمه سلامت روستائیان استفاده کنند.
جهت اطلاعات بیشتر در این زمینه با شماره ۱۶۶۶ تماس حاصل فرمایند.